Сучасне мистецтво, в якому, здавалось би, усе вже відбулося, не перестає дивувати нас несподіваними знахідками, надто, коли це стосується українських художників. Відійшли, врешті, в минуле трактування скульптури у її звуженому розумінні – реалістичного відтворення людської фігури чи анімалістики. Немає потреби сьогодні вирішувати скульптурні завдання в декоративній кераміці, дереві чи склі. Адже зростає покоління молодих скульпторів, котре, долаючи будь-які обмеження, сміливо експериментує, розширюючи кругозори творчого пошуку.
До числа таких митців належить Віктор Проданчук. Його скульптурна пластика справляє неповторне враження завдяки двом факторам. Це, насамперед, – дещо несподівані та оригінальні образні характеристики, в яких домінують загадкові, сюрреалістично-казкові інтонації, здатні у нашій підсвідомості сягати потаємного світу дитячих фантазій. Саме вони визначають широкий спектр асоціацій – від легковажних гротеску та іронії до підсвідомих тривоги і страху.
Образне вирішення у композиціях органічно доповнює неповторне трактування об’ємних форм. Якщо у випадку використання шамоту, дерева чи листового металу, химерні маски і людські фігури, дерева чи рослини, пройняті органічно-природним “протіканням” форми, з численними, немовби живими, гостроконечними відростками, сприймаються вповні логічно, то втілення подібних ідей в техніці лиття в бронзі насправді вражає. Подібний підхід забезпечує пластиці несподівано активне, органічне входження у навколишній простір хоч, разом з тим, зумовлює значну технологічну складність виконання (серії “Ліс”, “Аква”, “Ідоли”).
Твори В. Проданчука справляють дивне враження: вони немов би виникають самі по собі, як дивовижні створіння, нарости на корів дерев, сталактити в печерах, згладжені вітром і часом каміння (серії “Флора”, “Древні”). Присутності автора тут практично не відчувається. Насправді ж, таких ефект – очевидна ознака його майстерності. Неоднозначну реакцію викликають спроби художника вводити в скульптуру колір, які виявляють відверто поп-артівське підґрунтя, посилюють співзвучне сучасності відчуття гротеску та іронії (серія “Мертві – Живі”). Виразний пріоритет рукотворності та внутрішньої теплоти в композиціях митця вдало доповнює вишукане зіставлення скульптури з пластично модельованими кам’яними чи скляними підставками.
Крім скульптури, обрана В.Проданчуком пластична концепція знаходить органічний розвиток у графічних працях. І в цьому випадку художник залишається вірним собі, шукаючи оригінальні форми втілення задумів. Його графіка, здебільшого, незвичайного видовженого прямокутного формату, не несе конкретного зображального сюжету, а представляє незвичайні площинні “фіксації” нерегулярних пластичних форм, прийнятих внутрішнім рухом. Їхнє природньо-органічне походження – цілком очевидно. Живі лінії і плями, сплітаючись між собою можуть нагадувати гусінь, химерні повзучі рослини чи відбитки зів’ялого листя (серія “Ліс”).
Основний секрет емоційного впливу композицій В. Проданчука криється, мабуть, у безконечних фантазіях, несподіваних і щирих візіях, цілком позбавлених звичної для скульптури нарочитої “тематичності”. Реакція глядача на художні твори завжди залишається неоднозначною: кожен отримує можливість співставити свої емоції із особистими асоціаціями, фантазіями, спогадами.
Орест Голубець, доктор мистецтвознавства
________________________________________________________
Більше про мистецтво, дизайн та стиль життя — у книжках:
- «Сторітелінг у фотографії: П’ять кроків до створення незабутніх світлин» У цьому воркшопі «від початківця до професіонала» Фінн Білз навчає аматорів і початківців створювати незабутні фотографії та розповіді.
- «Наука дизайну та форми: Вступний курс, який я викладав у Баугаузі та інших школах» Класичний підручник Йоганнеса Іттена.
- Ґрейс Бонні “Жіноча компанія”. Поради й натхнення від 100 мисткинь і підприємниць.
- «Успіх без пітчингу. Маніфест» Дванадцять прокламацій були написані, щоб надихнути власників незалежних творчих підприємств (наприклад: дизайнерські фірми та рекламні агентства) переосмислити, як їх послуги купуються та продаються.
- Джоана Ґейнс “Своя оселя. Дизайн простору, у якому хочеться жити”. Як використовуються й поєднуються елементи різних стилів, витворюючи простір, у якому затишно.
- Віктор Папанек “Дизайн для реального світу”. Дизайн для виживання та виживання через дизайн.
- Скотт Белскі “Плутанина посередині. Від стартапу – до успіху, як не схибити посеред шляху”. Книжка засновника Behance про те, що переважно залишається за лаштунками навіть найяскравіших бізнес-історій.
Коментарі