Україна, яка є однією з найбільших країн Європи, як це не дивно, досі залишається «сліпою плямою» на міжнародній мистецькій мапі. Вочевидь, представникам міжнародної культурно-мистецької спільноти відчутно бракує інформації про актуальні мистецькі процеси в Україні. В Європі відкривається обмаль музейних презентацій українського мистецтва, а культурний обмін між провідними українськими та міжнародними арт-інституціями зазвичай обмежений невеличкою кількістю подій, основна маса яких відбувається у Києві, або ж у інших великих містах України.
Тож цього року Zenko Foundation – неприбуткова організація, головною місією якої є підтримка сучасного українського мистецтва – виступила з ініціативою щодо заохочення інтернаціонального культурного співробітництва і започаткувала щорічну міжнародну Zenko Platform. 21-23 жовтня форум відбувся в одному з наймальовничіших куточків України. Відвідавши арт-простiр Zenko Foundation у с. Татарів Івано-Франківської області, вітчизняні та міжнародні гості форуму прослухали серію лекцій про українське сучасне мистецтво, представили інституції і проекти, з якими працюють, а також взяли участь у відкритих дискусіях про стан сучасної арт-сцени в Україні та за кордоном і обговореннях нагальних питань розвитку сучасного мистецтва України.
Проект здійснено за сприяння Представництва Європейського Союзу в Україні, а також низки провідних українських культурних інституцій та посольств і культурних центрів держав-членів ЄС, акредитованих в Україні. Серед гостей, яких було запрошено до участі у Zenko Platform – фахівці із головних мистецьких закладів України – Національного художнього музею України, Мистецького Арсеналу, Pinchuk Art Centre, Інституту проблем сучасного мистецтва, Національної Академії образотворчого мистецтва і архітектури та ін., а також провідні митці, арт-критики, куратори, представники Міністерства культури України, Міністерства закордонних справ України та Івано-Франківської обласної державної адміністрації.
Однією з ключових частин платформи стала репрезентативна кураторська виставка сучасного українського мистецтва, що до 22 листопада експонуватиметься в арт-просторі Zenko Foundation.
Учасники форуму поділились своїми враженнями від Zenko Platform і висновками, які зробили під час дискусій та доповідей.
Брітта Кайзер-Шустер, керівник відділу мистецтва ХХ-ХХІ століть Культурної фундації Німеччини:
Форум Zenko Platform був досить корисним для мене, по-перше, я отримала більше інформації про українське сучасне мистецтво, по-друге, форум зібрав експертів з усієї Європи. А обмін інформацією щодо стану українського мистецтва на міжнародному рівні є дуже важливим. Особисто для мене цей форум означає перший крок до українського сучасного мистецтва. І тому я дуже вдячна Zenko Platform, і особисто Зенко, що запросили мене. Я отримала більше знань про українське мистецтво, більше зрозуміла, що є важливим для колекціонерів, що вони збирають, які у них пріоритети та інтереси.

Джулія Фабени, директор Ludwig Museum у Будапешті:
Форум Zenko Platform був дуже інформативним, я дістала багато нової інформації. Для мене знання про арт-сцену є надзвичайно важливим. І я побачила, що українське мистецтво — надзвичайно потужне. Мені б дуже хотілося повернутися до України і познайомитися з українським мистецтвом ближче. Подивитися, наприклад, більше відеоарту, бо саме відео фіксує і передає наратив найточніше і найгостріше.

Зенко Афтаназів, засновник Zenko Foundation, ініціатор першого міжнародного культурного форуму Zenko Platform:
Сучасне українське мистецтво є дуже цікавим для Заходу. Головними напрямками роботи, які я бачу в цій сфері, — це, по-перше, зміни, які необхідно внести до нашого законодавства, щоб у арт-ринку була можливість розвиватися. Ми спеціально запросили на Zenko Platform представників влади, сподіваємось, вони почули художників, колекціонерів, директорів арт-інституцій, і тепер почнеться рух у правильному напрямку. А по-друге, потрібно об’єднуватись всередині країни. Тільки спільними зусиллями — таких фондів, як наш Zenko Foundation, приватних та державних інституцій, арт-дилерів, колекціонерів, видавництв, художників, критиків — ми зможемо створити достойні проекти, які можна буде показувати за кордоном. Важливо, щоб це були не поодинокі випадки, не раз у десять років ми щось вивезли за кордон, а систематична робота: два-три проекти музейного рівня на рік. Тільки тоді нами будуть не тільки цікавитись, але і сприймати нас серйозно.
Ростислав Карандєєв, заступник міністра культури України:
Як ніхто держава має бути зацікавленою у тому, щоб більше українських митців стали відомими в світі. І не тільки таким чином забезпечили сприйняття України, української нації, українського спадку в світі, але і з тим, щоб вони отримали додаткову капіталізацію. Тобто, щоб створені ними мистецькі цінності, за рахунок виходу на світові мистецькі ринки, стали дорожчими, як економічно так і художньо. Для того, щоб цінності, що створюються в Україні справді вийшли за межі національних кордонів, стали світовими цінностями. Наразі ми не бачимо тої синергії у відносинах держави та мистецького середовища, яка б мала бути. І саме такі заходи як сьогоднішня Платформа, як багато інших конференцій, мають допомогти зрозуміти як чиновникам, з одного боку, так і митцям, кураторам, з іншого, роль і місце кожного в загальнокультурному процесі.

Франко Баллоні, італійський культуролог:
Про українське мистецтво на міжнародній арт-сцені знають дуже мало. Однак воно є аутентичним і настільки несхожим на те, що роблять митці інших європейських країн, що його необхідно показувати в Європі. Привезти українських сучасних художників до великих італійських музеїв — це моя давня мрія.

Костянтин Кожемяка, власник Фамільної друкарні huss, видавець, меценат. Президент Фонду культурних ініціатив ArtHuss, ініціатор проекту CHERNOZEM.
Головною метою проведеної події у с. Татарів Івано-Франківської області була і є консолідація українського арт-менеджменту. Можу із впевненістю сказати, що будування відносин між українським арт-середовищем та європейськими експертами у мистецькій галузі, інституціями, відповідними майданчиками вже розпочалося. Захід, який відбувся, закладає будівництво взаємного довгострокового культурного обміну, який дозволить не тільки привозити та показувати світове мистецтво в Україні, а й популяризувати наше мистецтво у Європі.

Коментарі